• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Excelleren zonder studeren!

Conchita Wormer
  | 
8 februari 2023

Tegenwoordig valt er elke dag wel wat te leren. Logisch. We leven in een wereld van technologische vooruitgang waar alles snel moet. Je wordt als mens uitgedaagd om je te blijven vernieuwen. Liever vandaag dan morgen, anders hobbel je er weer achteraan. De wereld gaat sneller, daardoor veroudert ook je kennis rapper. Van mensen wordt steeds meer verwacht dat ze ‘at the speed of business’ leren. Daarom is het belangrijk je organisatie hierop in te richten.
Alleen met ff vlug E-learnings doen kom je er niet meer

Als je dit herkent, lees verder want het 70:20:10 leermodel gaat jou en je organisatie helpen om bij te blijven of beter gezegd voorop te lopen. Het 70:20:10 model legt namelijk denadruk op een lerende organisatie vanwege de groeiende behoefte aan een voortdurend leerproces.

Ooit gehoord van de vergeetcurve?
Oftewel de curve van Herman Ebbinghaus.We hebben allemaal wel eens tot vlak voor het examen, theorie zitten stampen. Maar doordat we alles op het laatste moment leren, vliegt die informatie er weer net zo hard uit. Het papiertje is binnen. Maar we kunnen niet navertellen wat we geleerd hebben. Uit zijn onderzoek blijkt dat we bínnen een uur, de helft van het geleerde vergeten als we dit niet in de praktijk voortzetten. Dat alleen geeft genoeg redenen om medewerkers zoveel mogelijk tijdens het werk op te leiden, zodat ze al het geleerde meteen in de praktijk kunnen brengen.
Bron: https://tinqwise.nl/leervormen/702010

Maar wat is het 70:20:10 principe?
Charles Jennings is de grondlegger van het 70:20:10 principe. Het idee achter het model is dat we het meeste leren tijdens het doen. We blunderen even en krijgen weer nieuwe inzichten. Het stelt mensen in staat om informeel en in de workflowte leren. Je kennis wordt zo gelijk in de praktijk getoetst en het blijft beter hangen in je kop.

70% leren op de werkplek
Mensen leren het liefst volgens trial and error en dat sluit goed aan bij informeel of werkend leren. We gaan aan de slag, we lopen vast, we proberen het op een andere manier en we komen uiteindelijk weer wat verder.

Learning by Doing
Maar liefst 70 procent van wat we weten leren we door praktische ervaring, dagelijkse taken en uitdagingen. Net zoals kinderen leren door te spelen, leren de meeste volwassenen nog steeds het beste door het gewoon te doen!

20%: sociaal leren
Deze leervorm is sterk gericht is op samenwerken, coachen en het geven en krijgen van feedback. En is heel erg nuttig voor het verspreiden van kennis binnen een organisatie.

Bij sociaal leren gaat het erom dat je groeit door interactie met collega’s en leiding onder elkaar. Je observeert, stelt vragen en verwerkt de antwoorden in de praktijk. Niet vanachter je computer, maar ook echt van je collega’s in je werkomgeving! Hulp vragen, coaching en feedback is hier key.

Waarom is 70:20:10 zo passend in de tijd van nu?
Skills zijn tegenwoordig belangrijker dan diploma’s. De tijd van fixed knowledge is grotendeels voorbij. Je papiertje en vlieguren worden minder belangrijk. Er is een duidelijke shift richting informele skills en on the job training. En dat is tof want zo benut je je grootste kracht en kun je excelleren.
✓ Iedereen kan gelijk on the job aan de slag met dit model. Je bespaart als organisatie zo een hoop geld wat normaal naar de klassieke leertrajecten zou gaan.
✓ Je kennis is altijd actueel omdat je die benut op het moment wanneer je deze nodig hebt. Voordeel is dat je alles ook beter onthoudt. Win win dus 🙂
✓ Je leert samen als organisatie. Je helpt elkaar door feedback te geven. Je gaat als team beter presteren. Er ontstaat meer synergie.

10%: formeel leren
Denk bij formeel leren aan cursussen, trainingen of e-learnings. Om ons volledige potentieel te bereiken, ontkom je er niet aan om ff de studieboeken in te duiken. Zie het als de backbone van succesvol leren. Neem als voorbeeld leren autorijden. Om te slagen en niet een gevaar op de weg te worden, moet je eerst de verkeersregels begrijpen en de theorie leren. Formeel leren geeft ons de feiten, cijfers en stevige fundamenten waarop we de resterende 90% van onze ontwikkeling kunnen bouwen.
Bron: https://www.growthengineering.co.uk/70-20-10-model/
Bron: https://communicatietraining.nl/inspiratie/70-20-10-model/

Heel simpel gemaakt
Met het 70:20:10 model hoef je maar 10% oldskool te leren door middel van trainingen of e-learnings. De overige 90% is gewoon op de werkvloer, aanpakken en interactie met elkaar wat leidt tot een winnend team dat altijd vooroploopt.

Benieuwd naar dit model voor jouw organisatie?
Interactie, samenwerken en feedback geven op de werkvloer gaat niet vanzelf. Misschien met alle goede bedoelingen komt het toch verkeerd je ‘strot’ uit en werkt het juist averechts.
Dat de leidinggevende regie pakt hierin is super noodzakelijk. Leren op de werkplek is een continu proces van inspirerend stimuleren en voldoende faciliteren. Hier coach ik teams op en zorg ik voor soepele transities. Uiteindelijk kom je er samen sterker uit als iedereen handelt vanuit zijn eigen kracht wat leidt tot zakelijk zelfvertrouwen!

Artikel uit de categorie:
Geen categorie
© 2020-2024 Conchita Wormer - Powered by Maatos