Met de ene persoon communiceer je gemakkelijker dan de ander. Soms ervaar je misschien zelfs weerstand als je met iemand in gesprek gaat. Vraag jij jezelf wel eens af waar dat aan ligt? Of nog beter: hoe je met iedereen op een fijne manier kan communiceren? In dit blog vertel ik je hoe je met iedereen in je team makkelijk in gesprek kunt gaan door het DISC-model in te zetten.
Gedragsanalyse geeft inzicht
In de verhalen van mijn klanten kom ik het vaak tegen. Een collega waar je niet zo gemakkelijk mee praat en daardoor niet fijn samenwerkt. Iemand in je team die niet matcht met een ander teamlid. Of iemand die altijd maar zijn hakken in het zand zet als je iets vraagt. Je gaat voor resultaat en dan is het gemakkelijk als je goed met elkaar kunt communiceren.
Omdat ieder mens anders is, communiceren we met de een nou eenmaal gemakkelijker dan de ander. Professor dr. William Moulton Marston had dat begin jaren ‘20 van de vorige eeuw al in de gaten. Hij ontwikkelde een methode voor gedragsanalyse, genaamd DISC. Want als jij inzicht hebt in je gedrag en het gedrag van een ander, kun je jouw communicatiestijl gemakkelijker aanpassen op je gesprekspartner. Dan communiceer je opeens een stuk gemakkelijker en behaal je sneller resultaten binnen jouw team.
Marstons DISC-methode is in al die jaren steeds verder ontwikkeld. Inmiddels wordt de methode door 60 miljoen mensen wereldwijd ingezet om zichzelf beter te leren kennen. Ook ik zet deze methode regelmatig in bij mijn klanten om hen te helpen een sterkere gesprekspartner te worden.
Wat is het DISC-model?
Het DISC-model geeft je inzicht in wie je bent en wat jou (onbewust) drijft. Het laat zien welke gedrags- en communicatiestijlen jouw voorkeur hebben. Hoe jij graag communiceert en hoe je behandeld wilt worden door anderen. Bovendien geeft het inzicht in de gedragingen en voorkeuren van een ander. En als je inzicht hebt in de stijlen van jouzelf en je gesprekspartner, kun je in je team:
- gemakkelijker samenwerken, doordat je iemands talenten en valkuilen gemakkelijker herkent;
- kom je overtuigender over in een salesgesprek, doordat je weet welke communicatiestijl past bij jouw potentiële klant;
- en maak je gemakkelijker keuzes, doordat je inzicht krijgt in wie jij zelf bent.
De vier DISC-stijlen uitgelegd
Het DISC-model kent vier stijlen: D, I, S, C. Veel mensen hebben alle stijlen in zich, maar je hebt vaak één of meerdere overheersende stijlen. De mate van aanwezigheid van de stijlen bepaalt jouw persoonlijke gedragsstijl: de manier waarop jij je gedraagt en communiceert.
Stijl D: Dominant
Kracht: je weet wat je wilt en maakt gemakkelijk beslissingen. Je bent vastberaden, streeft resultaten na en communiceert krachtig.
Punt van aandacht: je kunt nogal direct overkomen; dat waardeert niet iedereen.
Stijl I: Invloedrijk
Kracht: je maakt gemakkelijk contact met mensen en zit boordevol creatieve ideeën. Je bent expressief, enthousiast, optimistisch, interactief en spraakzaam.
Punt van aandacht: laat een ander ook eens aan het woord en luister naar zijn ideeën. Soms blijven jouw ideeën bij een gedachte; zorg dat het ook goed uitgevoerd wordt.
Stijl S: Stabiel
Kracht: je bent gematigd, geduldig, dienstbaar en tactvol. We noemen jou ook wel een mensen-mens, omdat je goed luistert naar anderen, hen graag tegemoet komt en sociaal bent ingesteld.
Punt van aandacht: cijfer jezelf niet weg door je bescheidenheid; zet jezelf ook eens op de voorgrond.
Stijl C: Consciëntieus
Kracht: je bent analytisch, secuur en werkt systematisch. Je vindt het heerlijk om dingen uit te zoeken en keuzes baseer je op feiten.
Punt van aandacht: wees niet altijd te kritisch, laat je perfectionisme af en toe varen.
De vier stijlen zijn in te delen in een grafiek met een horizontale en verticale as.
De horizontale as laat zien of je meer taakgericht of mensgericht bent: of je meer gericht bent op feiten, of beslist vanuit je intuïtie. De verticale as geeft aan of je introvert of extravert bent. Ben je iemand die snel actie onderneemt, of iemand die rustig afwacht op wat er komen gaat?
In sommige gedragstesten worden de stijlen aangeduid met kleuren (rood, geel, groen en blauw). Ik vind het persoonlijk fijner om de stijlen met een letter te beschrijven, omdat de kleuren nog wel eens verschillen per uitleg.
Krijg inzicht in jouw gedragsstijl
Ontdekken welke stijl jouw voorkeurstijl is en het leren kennen van andermans gedragsstijlen zorgt ervoor dat jij een stuk krachtiger overkomt en beter leiderschap vertoont. Ben je benieuwd welke DISC-voorkeursstijl(en) jij hebt? Wil je jouw communicatiestijl leren kennen en leren hoe je jouw stijl gemakkelijk aanpast aan je gesprekspartner? Zodat je een boodschap krachtiger overbrengt of iemand overtuigt van jouw ideeën? Dan heb ik iets interessants voor je: een videotraining ‘Maak makkelijker contact door inzicht in jezelf te krijgen’. Ontdek nu de mogelijkheden.
Lees meer over de videotraining.
[1] Bron: disc-profielen.nl
DiSC is een geregistreerd trademark van John Wiley & Sons, Inc.